Dokáže duševní zdraví urychlit hubnutí?

0
95
Healthy vegetarian food background. Vegetables, hummus, pesto and lentil curry with tofu.

Klíč ke ztrátě nadbytečných kilogramů se skrývá v psychické pohodě. Podle nového výzkumu úbytek tělesného tuku souvisí s tím, v jakém citovém rozpoložení se nacházíme. I v tomto případě platí přímá úměra. Když jsme v pořádku, rychleji shazujeme. V opačném případě zvykneme nabírat tuk zpátky.

Jídlo je tak jakýmsi „pomocníkem“, kterým se vyrovnáváme s psychicky náročnými situacemi.
Základem je empatie

Cvičení a zdravá strava již zdaleka nepatří k základním prostředkům pro získání štíhlé linie. Přestože je pravdou, že bez této dvojice to nejde, do popředí se dostává ještě jeden faktor. Ten ovlivňuje proces hubnutí prostřednictvím naší psychické pohody. Deprese, úzkosti, emocionální nestabilita, podrážděnost či hněv brzdí podle studií shazování tuku. Podle nového výzkumu, který publikoval magazín Frontiers in Endocrinology emocionální podpora a všímání si potřeb vlastních i jiných lidí mají významný vliv na snižování přejídání během dne i noci.

Výzkum odhalil souvislost psychiky a obezity

Výzkumníci si vzali na mušku skupinu 42 dospělých lidí, více žen než mužů. Všichni měli Body Mass Index (BMI) až nad hodnotou 40. Index tělesné hmotnosti znamená v tomto případě morbidní obezitu. Skupina účastníků byla během výzkumu chráněna před negativními a rušivými vlivy okolí. Výzkumníci se jim po dobu deseti týdnů snažili zajistit pocit jistoty a bezpečí. Rovněž jim poskytovali psychoterapeutickou podporu a možnost otevřeně vyjadřovat své názory, pocity a strach.


Proč je jídlo náplastí na trápení

Vedoucí výzkumu, docentka neurologie z Norské univerzity vědy a techniky Trine Eik-Nes prozradila, že zkoumaným lidem se snažili během výzkumu vysvětlit souvislost mezi hmotností a duševním zdravím. „Cílem bylo zejména to, aby si více uvědomili výzvy, kterým čelí v běžném životě a to jaké strategie používají k jejich zvládání,“ říká. Jak dále vysvětluje, lidem komplikuje hubnutí zejména nepřiměřená reakce na stres, hádky a jiné emocionálně náročné situace. Problém je v tom, že v takových chvílích automaticky saháme po sladkých, slaných nebo mastných potravinách, které obsahují velké množství kalorií. Jídlo je tak jakýmsi „pomocníkem“, kterým se vyrovnáváme s psychicky náročnými situacemi.

Pomůže citová podpora

Young woman loosing body weight

Podle profesora Keitha Ayooba je důležité všímat si, které situace nás vedou k přejídání. Jak říká, důležité je sledovat přísun zejména kalorických jídel během deprese, stresu či nadměrné úzkosti. V případě, že poznáme své slabé stránky a naučíme se na tyto situace reagovat, hrozí mnohem menší výkyvy v nadměrné konzumaci nezdravého jídla. Kromě toho při hubnutí pomáhá také emocionální podpora od blízkých. „Emocionální podpora může velmi pomáhat nejen při hubnutí, ale zejména při udržení si hmotnosti,“ zdůrazňuje odborník. Pokud se nám i přes tato doporučení nedaří prolomit takzvané psychologické bariéry při hubnutí, pomoc můžeme hledat u psychologů a terapeutů.

Předchozí článekTěhotná a mrzutá. Výkyvy nálad jsou běžná věc, je potřeba je jen pochopit
Další článekKameny moudrosti